Een vastgoedhypotheek aanvragen: welke documenten heb ik doorgaans nodig?

Een vastgoedhypotheek aanvragen: welke documenten heb ik doorgaans nodig? (nieuw)

U heeft geboden op een appartement of woning en in uw hoofd is het pand al verhuurd. Nu eerst nog de financiering regelen. Belegt u voor het eerst in vastgoed, dan vraagt u zich wellicht af welke documenten doorgaans nodig zijn voor een vastgoedhypotheek. Als u dat eenmaal weet, is het aanvragen zelf zo geregeld. 

Een taxatierapport, koopakte en huurcontract 

Heeft u geboden en is het pand van u, laat dan ook zo snel mogelijk een taxatierapport opmaken. Dit kan bij een taxateur die gespecialiseerd is in beleggingspanden en de markt voor de verhuur in een bepaalde regio goed kent. Een buy-to-let aankoop vraagt toch om een andere kennis dan een woning voor eigen gebruik. Veel hypotheekaanbieders, zoals RNHB, werken om die reden samen met een vaste lijst van taxateurs waaruit u kunt kiezen. In het taxatierapport staat onder andere de waarde van de woning in verhuurde staat. Als u een bouwdepot wilt afsluiten, vermeldt de taxateur ook wat de verwachte waardestijging na verbouwing is. Een taxatierapport is bij RNHB tot 3 maanden na uitgifte geldig. Ook heeft u een voorlopig koopcontract nodig, wat door u en de verkopende partij is ondertekend. Heeft u al een huurder voor de woning gevonden, dan is het fijn als u de hypotheekaanbieder een huurcontract kunt laten zien.  

Zijn er nog meer documenten nodig voor een hypotheek?

Per hypotheekverstrekker moet u misschien andere documenten aanleveren. Doorgaans willen de meeste partijen het volgende zien: 

  • Een kopie van uw paspoort of identiteitsbewijs 
  • Een werkgeversverklaring of arbeidsovereenkomst 
  • Loonstrook(jes) 
  • Jaaropgave(s) 
  • IB-aangifte(s) 
  • Rekeningafschrift met bijschrijving van salaris
  • Eventueel een lijst met schulden. Hypotheekaanbieders kijken altijd of u een BKR-registratie heeft. Deze krijgt u als u al ergens een lening heeft lopen. Dat kan dus ook een private lease contract zijn. 

Laat u sowieso altijd goed informeren door een financieel adviseur voordat u een hypotheek aanvraagt. Deze heeft verstand van financieringen, bijbehorende voorwaarden en benodigde documenten. 

Uploaden bestanden voor hypotheek

Tegenwoordig gaan de meeste, zo niet alle aanvragen digitaal. U kunt uw documenten daarom inscannen of u neemt een foto van de benodigde documenten. Vraag altijd bij de hypotheekaanbieder na wat de aanleverspecificaties zijn. Mag een foto in zwart-wit geüpload worden of moet het in kleur, bijvoorbeeld? Als u de hypotheek via een financieel tussenpersoon aanvraagt, kan deze in de meeste gevallen ook alle documenten voor een hypotheekaanvraag inscannen. 

Disclaimer blogs

Aan de inhoud van deze communicatie kunnen geen rechten worden ontleend. RNHB en (eventuele) andere leveranciers accepteren geen aansprakelijkheid voor de inhoud van deze publicatie en/of de informatie welke via deze publicatie wordt verstrekt. Deze informatie behelst op geen enkele manier een aanbod, advies of financiële dienst. RNHB biedt alleen financiering en  geeft geen advies. Laat u daarom goed informeren door een adviseur over eventuele risico’s voordat u een financiering afsluit. 

Bereken wat u kunt lenen

  • Inclusief een rente indicatie.
  • Inzicht in uw cashflow.
  • Bewaar de berekening na afloop.

Blijf op de hoogte

  • Insights van experts uit de vastgoedmarkt                       
  • Onze visie op financieren en de markt                                           
  • Rente updates en andere relevante wijzigingen